QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Adáshiba] Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról

2010.04.23. 07:00 | TrueY | Szólj hozzá!

Címkék: vers 2009 adáshiba

Illyés Gyula: https://www.youtube.com/watch?v=fSUKMkJc3tE
Sinkovits: https://www.youtube.com/watch?v=gOPQsaW9Isc

Egyszer láttam a TV-ben a szerző előadásában. Nagyon magával ragadott. Sajnos Sinkovics megpróbálja elszavalni, de szerintem ez nem olyan vers. Ez valóban egy mondat. Egy véget nem érő felsorolás.

Szüleim alapélménye volt 1956. Műszaki Egyetemistaként ott voltak, amikor a Gellért téren megálltak a villamosok és az emberek sírva olvasták a 12 pontot, ott voltak a Bem szoborhoz vonuló menetben, ott voltak a Parlament előtt, amikor Nagy Imre úgy kezdte a beszédét, hogy "Elvtársak!" és a tömeg visszakiáltott, hogy "Nem vagyunk elvtársak!". Vagy amikor azt skandálták, hogy "Miért sötét a Parlament?" és a kezükben levő újságokat fáklyaként használva bevilágították a teret. Vagy amikor belelőttek a tömegbe és a tömeg szinte egy emberként sikoltotta, hogy "Gyilkosok!". Vagy amikor Nagy Imre elmondta a híressé vált rádióbeszédét, ami így fejeződik be: "Csapataink harcban állnak, a Kormány a helyén van! Ezt közlöm az ország népével és a világ közvéleményével."

Amikor elkezdtem tanulni, még nem tudtam, hogy több verzióban is létezi. Az első talán ez lehetett: http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/1725 (1950). Ez 4 soros versszakokból áll, pontosan 50 darabból. Tanulása közben eljutottam egy versszakig, amit nem értettem:

nemcsak a telefondrót
közt vergődő Laokoon-mód:
vonat, repülő, sínpár,
gúzsbog, kötélszár,

És itt végtelen gondolati hurokba kerültem. Egyszerűen nem sikerült megfejtenem a szöveget. Valami nyomdahibára gyanakodtam, ezért elkezdtem tovább keresni.Végül is megtaláltam a talán leghíresebb verziót (http://www.mek.iif.hu/porta/szint/human/szepirod/magyar/illyes/zsarnok.hun). Ezt 1956. nov. 2-án diktálta telefonon keresztül az Irodalmi Újságnak fejből. 47 versszakból áll, amelyek közül van 2 darab 2 soros és egy darab 3 soros csonka versszak is.

Találtam egy elég részletes elemzést is: http://www.c3.hu/~iris/02-2/zsarnok.htm.

Nagyon jó a vers!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr891885602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása