QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Könyv] Esterházy Péter: Egy nő

2011.02.07. 12:00 | TrueY | 7 komment

Címkék: könyv 2010

Egy nő Magvető Könyvkiadó és Kereskedelmi Kft., 1995
Második kiadás
antikvarium.hu
Elektronyosan olvasható: PIM/DIA

Mindig szerettem volna egy olyan könyvet, amiben minden fejezet ugyanazt a címet viseli. No ez végre egy ilyen mű! 97 fejezeten keresztül! Nem kis teljesítmény!

A könyv a pár sorostól a max. 4 oldalas fejezetekre tagolódik. Kis alakú mű. Nagyon felhasználó barát! Kb. 5 óra nettó olvasási idő!

Lényegében a H.C. első könyvének ("Számozott mondatok az Esterházy család életéből") előképe. Úgy is mondhatnánk, hogy "Számozott mondatok E.P. nemi életéből". A fejezetek 97 nőről szólnak, de azért lassan kirajzolódik, hogy egy nő többször is szerepel. Néhol annyira durván ír, hogy abszolúte erotika mentessé lesz. A szerelem, mint vulgár-materialista jelenség. Inkább (al)testiség. Közös ülések (/(c) Chrudinák Alajos/).

Minden fejezet ugyanúgy indul. "Van egy nő. Szeret/Gyűlöl". Talán két fejezet indul úgy, hogy "Van egy férfi." (pl. 97. oldal), de azokról is kiderül, hogy tévedésből vannak ott. Lehet játszani a szeret és gyűlöl szavakkal és az összes írásjelekkel végestelen végig: "Szeretem. Gyűlöl.", "Szeretem. Szeret.", "Gyűlöl? Szeretem!". És azután ott vannak az igekötők (kiszeret (begyűlöl?)), mint újabb dimenzióba vezető csillagkapuk.

57. oldalon rátalál a szinonima szótárra és beindul. Mint a Javított kiadásban. Elkezd rövidíteni. Szsz. Gygy.

Nincs történet, csak képek, helyzetek. A szavak között mégis van valami kapcsolat. Inkább programnak, levezetésnek gondolnám, mint regénynek. Játék a betűkkel (értsd szavakkal).

Remélem, hogy a könyvvel is az történik, mint a bélyegekkel. Ha hibásak, akkor sokat érnek. Én ezeket a hibákat leltem fel:

  • A 26. oldal környékén néhány oldal összefestékezte egymást. Így kicsit nehezen olvasható. (Gondolom Vámos Miklós kapásból tudná ennek a nyomdászi megnevezését)
  • 26.o.: Elsüti azt a közkeletű városi legendát, hogy a "norvég nyelvben" 40 szó van a hóra. Cáfolat olvasható >itt<. Egyébként innuit (eszkimó) nyelvről szól az eredeti.
  • 124. és 128. o. Hiányzik az oldalszám. Vajon miért? Mit akarhat üzenni ezzel az író? Vagy a szerző? Vagy a szedő? Vagy a nyomda ördöge? Vagy a sors. Vagy a csapás?
  • 152.o.: A fa megnevezése helyesen Larix decidua (erről az jut eszembe, hogy: "How to Recognise Different Types of Trees from Quite a Long Way Away: No. 1: The larch"). Első nagybötű a binomiális nomenklatúrának megfelelve.
  • 152.o.: "mincs". Valszeg "nincs", de E.P.-nél sose lehessen aztat tunni.

Lehet, hogy a H.C. előtt ezzel kellett volna kezdenem. Akkor jobban ráhangolódtam volna az első könyvre?

Szerintem érdemes elolvasni! Ha nem tetszik, akkor is keveset veszítünk!


Benőzzünk minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr952484719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

te szereted estert?

mi a véleméyned róla?
nem zavar hogy szdsz-es?
@tesz-vesz: Úgy gondolom, hogy Esterházyt olvasni intellektuális kaland. És én szeretem az ilyen kalandokat.

Nem tudom, hogy milyen párttal szimpatizál. És nem is érdekel. Én szeretek az alapján ítélni, hogy tetszik-e nekem és nem az alapján, hogy milyen szakkörnek a tagja. Vagy nem tagja.

Egy vízipólósnál sem kezdek környezettanulmányba. Dobja be a gólt! Vagy védje ki! :)
@TrueY: én értem amit mondasz, csak nálam, nálunk ez olyan, mintha pedofil lenne, vagy anyagyilkos.
igen. az intellektuális hazaárulás, olyan mint az anyagyilkosság.

te szeretnéd, ha a vízilabda válogatottban egy anyagyilkos lenne?

vagy a tv-ben a stól andrás?

rossz vagyok, de használható?
az anyagiak, a célszerűség, vagy az erkölcsfontosabb?
@tesz-vesz: Bocs, de nem szállok bele ebbe a bornírt dologba! Stóhl köztörvényes. Leüli. Ha Esterházy valami törvényelleneset követett el, akkor ítéljék el!

Nem akarom csak azért utálni a másik embert, mert mást gondol, mint én. Én tudom szeretni az író Csurkát (11 drámáját olvastam és majdnem mind tetszett is. A blog-omon olvasható a véleményem). Annak ellenére tudom szeretni, hogy mit politikust megvetem. Tudom szeretni a színész Székhelyi Józsefet és Eperjes Károlyt is. Annak ellenére, hogy a politikai megnyilvánulásaiktól a hátamon feláll a szőr.

Szerintem Esterházy nagyon jó író. Wass Albertről még nincs véleményem, mert még csak tervezem olvasni.

Ha van konkrét felvetésed, akkor arról szívesen beszélgetek, de az ilyen vagdalkozásnak nem látom értelmét. Az én konzervativizmusomba ez nem fér bele!
@TrueY: nem bornírt, és sajnálom ha nem érted
@tesz-vesz: Szerintem az. Az "intellektuális hazaárulás" egy olyan mesterségesen csinált és tudatosan nem körülhatárolt fogalom, amivel "én" meghatározhatom, hogy ki a rossz, ki az ellenség, ki a rossz író.

Szerintem Esterházy kiváló író és nagyon jók a megnyilatkozásai. Legalábbis, amit én hallottam tőle.
süti beállítások módosítása