QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Könyv] Lorenz, Konrad: Az agresszió

2011.12.05. 11:00 | TrueY | 18 komment

Címkék: könyv 2004

Cartaphilus Kiadó,2000
antikvarium.hu

Nem szeretjük az agressziót. Az agresszió fuj-fuj. Pedig az agresszió olyan, mint a stressz. Nem feltétlenül rossz dolog. Csányi Vilmos több helyen is azt mondta, hogy az ember a legbékésebb állat. Meg azt is, hogy az embernél az agresszió az egyének szintjéről a csoport (törzs) szintjére emelkedett. Ilyenek vagyunk.

De mire is jó az agresszió? Tipikus példája az intraszexiális szelekció (magyarul az erősebb kutya...). De van még egyéb célra használt agresszió is: ragadozó, félelem szülte, területvédő, anyai, betolakodókkal szemben és persze a szülői (gyerekek megzabolázása). Az agresszív viselkedés egyik előnye, hogy megspórolja az összecsapást, amely esetleg az egyik (vagy mindkét) fél halálával járhatna. Feltéve, ha nem két közel hasonló kaliberű helyi menő csávó találkozik.

Az egyik legérdekesebbet egy óriásgyík fajnál olvastam. Ott úgy talál egymásra a legerősebb hím és nőstény, hogy egyik sem keresi egymást. Mind a ketten a legjobb helyre hajtanak és a nem-társaik legyőzése után így egy helyre kerülnek.

A fajok egyedeinek szétterjedésénél is fontos az agresszió. A terület védő agresszió miatt egyre messzebbre kell vándorolniuk az új fajtárasaknak.

Nagyon érdekes könyv, Lorenz szokásosan olvasmányos stílusában.

Fogjuk vissza magunkat minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr113291247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konrad Lorenz-et imadom, de ezt a konyvet nem olvatsam. Nem kerult a kezeim koze.
Te hogy akadsz ra a konyvekre? Annyira szerteagazo temaju konyvekrol irsz velemenyt, hogy csak lesek :o)

Az agresszio temaja nem veletlenul erdekelhette K. Lorenzet. Erdekes. Elgondolkozom azon, hogy a mai ember agresszioja mennyire osztonos es mennyire tudatos? De felek, a kerdest mar sokan feldolgoztak es ma mar ezt az osztont is manipulaljak.
@Attilajukkaja: "Te hogy akadsz ra a konyvekre?"
Lorenz-et Csányi okán kezdtem el olvasni. A tankönyvet. Azután láttam, hogy a Carthapilus kiadó kiadott egy csomót. Jött a karácsony és megrendeltem a családtól. :)

"Annyira szerteagazo temaju konyvek"
Azért annyira nem.. :) Az egyik témakör az genetika-etológia, a másik a szépirodalom. Na jó, van pár MI, IT. Ja és mesekönyvek! :)

"a mai ember agresszioja mennyire osztonos"
Az agresszió nagyrészt ösztönös. Mondhatni zsigeri. De persze a politikusok rá is játszanak a saját vélt érdekeik miatt. :(
@TrueY:
Te igazabol mire gerjedsz? Miert nem lettel biologus, ha az ilyen temak is erdekelnek? Vagy elmeleti kemikus (Mandelbrot egyenletek), vagy barmi mas?
Nehogy azzal gyere, hogy "mert minden erdekel".
A lenyeg, hogy nem tudlak megfejteni. Barmit is csinalsz, erzem, hogy szeretetbol csinalod. Ez nagyon nagy dolog.
Meg a Mikulas sem tud jobbat.
Amugy olvastad ezt a irast a Mikulasrol:
subba.blog.hu/2011/12/06/a_mikulas_nem_tud_repulni

Minel elobb gyogyuljatok meg!!!!
@Attilajukkaja: "Te igazabol mire gerjedsz?"
Nyitott ember vagyok! De a pisi-kaki szexre nem. :) (tudom, hogy nem erre gondoltál, de nem tudtam kihagyni!)
A kémia nem érdekel annyira. A genetika viszont nagyon. Meg a csillagászat, matematika. Ilyenek.

"minden erdekel" - ez nem igaz. A VV pölö egyáltalán nem... :)

"A lenyeg, hogy nem tudlak megfejteni."
A tehén egy egyszerű állat! Én megfejtem! :)

"Amugy olvastad ezt a irast a Mikulasrol"
Még nem, de mindjárt igen... :)

"Minel elobb gyogyuljatok meg!!!!"
Kösz! Azon vagyunk! Az asszony már jobban, én meg megyek befelé a megfázásba. Gondolom elkaptam a picuroktól.. :)
@TrueY:
"tudom, hogy nem erre gondoltál, de nem tudtam kihagyni!"
Nem veletlenul adtam fel a magas labdat :o)
Kivancsi voltam, mit hozol ki belole! Nem voltal eleg vitriolos, igy csak egy kozepest kapsz a hazi feladatra :o))

"A VV pölö egyáltalán nem... "
Vannak meg hianyossagaid!!!

"Gondolom elkaptam a picuroktól."
Lehet, hogy irtad mar, de nem emlekszem, hogy lanyaid vagy fiaid vannak. Csak, hogy 3 es 5.
Es nem tudom maskepp befejezni a kommentet, mint hogy meg egyszer jobbulast ne kivanjak!
@Attilajukkaja: 1 & 4, de határeset, elfogadom! Mint a boszorkánynál. :)

Sajnos még a picinek hőemelkedése van. De az lehet, hogy a foga jövése miatt van. :)
Isten a tanum, hogy valahol olvastam a 3 e 5-ot, de most nincs erom utananezni, Ugy dontottem, most az egyszer vakon hiszek neked :o)))
Bocsanat a tevedesert!
Remelem, mostanra mar tenyleg jobban vagytok.
@Attilajukkaja: "olvastam a 3 e 5-ot"
Igen, ezek az első nem páros prímszámok! :)

Alakulgat. Most a nagyszülőkön a sor. Remélem a piciket kikerüli a kórság! :)
@TrueY:
"Igen, ezek az első nem páros prímszámok!"
Ah! De gonosz tudsz lenni! :o))))
Amugy mar nem emlekszem, hogy az 1 miert nem prim. Valami eleg ketseges magyarazatot adtak ra annak idejen. Annyira nem gyoztek meg, hogy mar nem is emlekszem. De a 0, 1 es 2 egeszen kivaltsagos szamok, nem gondolod? Sokkal kulonlegesebbek, mint mondjuk a 19.
Lehet, hogy NYJetsTD cicainak a korat jegyeztem meg???? De nem, az sem stimmel. No mindegy.

"Remélem a piciket kikerüli a kórság!"
Soha nem jo latni, ha egy szeretted beteg, de ha ilyen picikrol van szo, akkor plane nem!
@Attilajukkaja: "De gonosz tudsz lenni!"
Én? Kikérem magamnak! Ez volt az egyik legfinomabb megoldásom! :)

"1 miert nem prim?" - Mert annak csak 1 osztója van. Az 1. A prímeknek meg 2 (1 és önmaga).

"De a 0, 1 es 2 egeszen kivaltsagos szamok"
Nekem a PI és az E kiváltságosabbnak tűnnek! :)

"Soha nem jo latni,"
Sajnos a lányom most belekerült, de érdekes módos ő sem hány. Valszeg a tőlem eredő gyengébb verziót kapta el. :)
@TrueY:
"Ez volt az egyik legfinomabb megoldásom!"
:o))) Nem mondom, jot somolyogtam rajta :o)

"Mert annak csak 1 osztója van"
Szerintem pedig ketto. Osztodik eggyel es onmagaval is. Hogy a ketto erteke megegyezik, az egy masik kerdes.

"Nekem a PI és az E kiváltságosabbnak tűnnek!"
Azok sem rosszak, de en az egesz szamokra gondoltam.

"Sajnos a lányom most belekerült"
Szegenyke!
@Attilajukkaja: "Szerintem pedig ketto". De igazából egy. Nem nyitok vitát! :)

"en az egesz szamokra gondoltam."
Nem definiáltad a halmazt. Nekem a transzcendens számok sokkal egzotikusabbak. Már a nevük okán is. :) ( hu.wikipedia.org/wiki/Transzcendens_sz%C3%A1m )

"Szegenyke!"
Szerencsére csak egy menet volt és nem is fájt a poci. Inkább örült, hogy kihagyhatta az ovit. Ma már ment. :)
@TrueY:
"Nem nyitok vitát! :)"
Ertettem! :o))))
Kepzeld el, egyszer leveleztem a neten valakivel, aki ezert a mondatert hagyott fakepnel. Aszondta, a felesege is igy kezdte, aztan ma mar alig beszelnek. Nem akarja ezt ujraelni. WTF????
En szerencsere tok jol megvagyok a parommal, es nagyon durvakat kellene irnod, hogy "elhagyjalak". ;o)
Most erosen gondolkozom azon, hogy kb. fel ev utan kuldjek-e neki egy unnepi jokivansag levelet vagy sem? Ha nem is szo szerint, de valahol azt kerte tolem annak idejen, hogy ne zargassam tobbe. Ezt ertettem, csak azt nem, hogy pontosan mi is volt a kivalto ok. Biztosan nem az a mondat, hogy "Nem nyitok vitat!". Annak idejen nagyon bantott a dolog, mert semmi kulonleges okot nem adtam arra, hogy tobb tucat kellemes levelezes utan emigyen szereljen le. Valami volt a hatterben, amirol nem tudok vagy amit nem vettem eszre. De en a levelezopartner keresere soha tobbe nem irtam neki, nem kerdeztem ra arra, ami igazabol erdekelt.
Eddig nem gondoltam arra, hogy toled kerjek tanacsot, de felhoztad ezt az ominozus mondatot, ezert minden ujra eszembe jutott.
Ha most nagyon megsertenel egy ilyen mondatoddal (?), es en azt valaszolnam, hogy soha tobbe ne irj nekem, akkor nyilvan te sem irnal. De ha nem lennel tisztaban azzal, hogy tulajdonkeppen mivel is sertettel meg, akkor mit csinalnal?
En nem kerdeztem vissza, de most valami kenyszert erzek arra, hogy unnepek alkalmabol irjak neki egy kedves mondatot. Csak annyit, hogy kellemes unnepeket vagy valami mas banalitast. Lehet, hogy ebbol megerzi, hogy en sohasem akartam bantani ot (nem is tettem!), viszont most is gondolok ra. Nehez ugy. Te mit tennel a helyemben?

"Nem definiáltad a halmazt."
Mivel primekrol volt szo, ezert nem is gondoltam, hogy definialnom kellene, hogy tortek szoba sem johetnek.
A transzcendens szamokrol pedig fogalmam sincs. Pontosabban, a fogalmat ismerem, de nem buszkelkedhetem azzal, hogy ertem is. Ez szamomra egy feher folt. Ugyanugy, mint a primaszamok harmadik dimenzioja. Bocsi.

"Szerencsére csak egy menet volt és nem is fájt a poci."

Ez annyira kedvesen hangzik! Te egy nagyon jo apuka lehetsz! :o)
@Attilajukkaja: "Aszondta, a felesege is igy kezdte"
Igazából Virág elvtárs kezdte így. Illetve fejezte be. Ez egy klásszikus, irodalomtörténeti mondat! :)
Mások hülyeségét nem kell mindenképpen magunkra venni, mert akkor csak bedilizünk. :)

"Mivel primekrol volt szo"
Meg a 0, 1, 2 számokról. Ezek közül csak a 2 prím. :) A linken, amit mellékeltem volt le vagyon írva a transzcendesz számok mivolta. Röviden: olyan valós számok, amelyek nem gyökei egyetlen egész együtthatós polinomnak sem.
A prímszámoknak van harmadik dimenziója??? Mi a manó! :)

"Te egy nagyon jo apuka lehetsz"
Igyekszem, de azért nem mindig sikerül. :)
@TrueY:
"Igazából Virág elvtárs kezdte így. Illetve fejezte be."
Ugye nem akartal azzal megbantani, hogy ezt NEKEM MAGYARAZOD? :o)))
Az illetonek is tudnia kellett ezt es eleg jo volt a humorerzeke is ahhoz, hogy vegye a lapot. Valoszinuleg valami achilleszi inat/hurt penditettem meg benne, amiert ilyen drasztikusan reagalt. En meg a mai napig nem tudom hova tenni a dolgot, ezert foglalkoztat. Nem tudom egyszeruen csak ugy lezarni, hogy "Mások hülyeségét nem kell mindenképpen magunkra venni", mert igazabol nem tudom, hol hibaztam. Pedig biztosan en is hibaztam. Azon kivul, hogy nem tudom, mivel okoztam kalamajkat annak az embernek a lelkeben, leginkabb ez a bizonytalansag bant. Nem jo erzes.

"Meg a 0, 1, 2 számokról. Ezek közül csak a 2 prím."
Na jo, akkor ugy irom, hogy egesz szamokra gondoltam :o)))
Te csak a prim szamokrol beszeltel, de en nem. Amugy meg ma sem egeszen tisztazott, hogy az 1 az prim vagy nem prim (primefan.tripod.com/Prime1ProCon.html), de egyelore afele tendal a dolog, hogy nem. Allitolag kenyelmi okokbol.
Riemann, aki tudtommal Gauss egyik tanitvanya volt, jott elo azzal az otlettel, hogy a prim szamokat 3D-ben analizalja. Allitolag forradalmi eszreveteleket tett, de dogoljek meg, ha ertem oket :o))

"amelyek nem gyökei egyetlen egész együtthatós polinomnak sem"
Aha. A linket olvastam,...de nem volt idom beleasni magam. Elso olvasasra ugyanis nem ertettem meg. Es mostansag nincs turelmem az ilyesmihez. Foleg most, az unnepek kozeledtevel. De majd bepotolom!
Tudod, a nok agya genetikailag arra van predesztinalva, hogy elso a csalad, masodik a prim es transzendens szamok :o)))
(Foleg, ha ezek mellett meg nehany jelentest is le kell adnia ev vegeig! De az a harmadik helyen van.)

"Igyekszem, de azért nem mindig sikerül. "
Szerintem ezt meg korai lenne megitelni, hacsak fejere nem ejted hetente a gyerekeket :o)))
@Attilajukkaja: "bizonytalansag bant"
Bevállalod? Igen, vagy nem? :)

"egesz szamokra gondoltam"
Akkor maradjunk a -6422-nél! Az is egy szép szám! :)

hu.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%ADmsz%C3%A1mok#A_sz.C3.A1mok_fel.C3.ADr.C3.A1sa_pr.C3.ADmek_szorzatak.C3.A9nt

"Allitolag kenyelmi okokbol."
Inkább szépészeti okai vannak. :) "Ha az 1-et prímszámnak vennénk, a tételnek a prímfelbontás egyértelműségére vonatkozó részéhez további megkötéseket kellene adnunk."

"prim szamokat 3D-ben analizalja"
Újabb érdekes adat. Még nem találkoztam ezzel...

"elso a csalad"
Első a Ferencváros! :) (Nem vagyok semmilyen drukker... :) )

"ezt meg korai lenne megitelni"
Hát igen. Az ember csak a halálos ágyán tudja eldönteni, hogy jó volt-e az élete. Szerintem (is).
@TrueY:
"Bevállalod? Igen, vagy nem? :)"
Be, bazdmeg, beeee :o)))))
(Ezen most tenyleg jot rohogtem. Koszi!)

"Inkább szépészeti okai vannak. "
Egy letorott koromnek most kenyelmi vagy szepeszeti hatranyai vannak? Nem tudom, de mindenkeppen sokat kellene dolgozni rajta, hogy elfogadhatova tegyuk!!!

"Első a Ferencváros! :) (Nem vagyok semmilyen drukker... :) )"
Talan tulsagosan is kezdem elbizni magam, de nem is felteteleztem, hogy FTC drukker legy. Tovabb megyek. Szerintem semmilyen drukker sem vagy, ami a klubbokat erinti.

"Az ember csak a halálos ágyán tudja eldönteni, hogy jó volt-e az élete."
Te, orok optimista! Ezt melyik kolto meselte be neked? :o)))
@Attilajukkaja: a matematikusok is lusta emberek. Ha valamit rövidebben lehet bizonyítani, azt szépnek találják. :)

Az ember élete nagyok sok véletlen eseménytől függ. Leélhetsz egy életet nagy szertetben és boldogságban, ha a végén mondjuk minden szeretted meghal. No most akkor ez egy jó, vagy egy szomorú élet volt.
süti beállítások módosítása