QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Színház] Shakespeare, William: Makrancos Kata

2012.02.27. 11:00 | TrueY | 15 komment

Címkék: színház 2012

vígjáték két felvonásban
fordította: VARRÓ DÁNIEL
Rendező: GOTHÁR PÉTER
Díszlet: GOTHÁR PÉTER
vigszinhaz.hu
Vígszínház: 2012. 01. 15. 19:00

"A lány barbárabb, mint egy vizigót. / Vállalnom kell egy kis rizikót!"

Sok fanyalgást olvastam az előadásról, de szerintem ebben az esetben nem kell odafigyelni a hivatásos fanyalgókra. Gothár meglehetős vehemenciával vágott bele a darab átgyúrásába. A díszlet érdekes. Határozottan jó áll a Vígnek Eszenyi Enikő. Érdekes, izgalmas darabok jönnek létre. Ez is ilyen. Jó a rendezés, Nagy Ervint átkérték a Katonától, akit személy szerint nagyon szeretek. Börcsök is brillíroz. Varró Dániel fordítása nagyon passzol. Néhol rímes, szóvicces... Fesztbaum, Lukács, mint kijátszott kérők is lubickolnak a szerepben. Külön felüdítőek Börcsök és Nagy közös közjátékai. Nem szólnak szinte semmit, csak nagyokat néznek.

Az előadásnak több érdekessége is van. Egyrészt keretbe van foglalva, így adódik egy kis plusz játék az elején és végén, amivel a hangsúlyokat egy picit eltolják. A díszlet meg van döntve, kb. 30%-os szögben. Nehéz lehet járni rajta. Nagy Ervin egy alkalommal egy hatalmas jégtáblán csúszik be a színpadra. Szerintem úgy fognak járni, mint a Katonában a Koccanással. Ott is okoztak problémát a nézők közé kiguruló kellék darabkák.

A darab során előfordul három fütyi is. De szerencsére itt van némi dramaturgiai szerepük is. Erre a darab honlapján is felhívják a figyelmet.

Nem igazán találtam kivetni valót az előadásban. Talán annyit jegyeznék meg, hogy néha enyhén soknak találom a szereplők számát. Céltalanul alkotnak tömeget és bizonyos színészek megjelenését sokáig nem lehet érteni. A viola da gambát sem értem. A darab aláfestő zenéjét felvételről játszák be, amit egy hölgy kísér élőben ezen a hangszeren a színpad bal oldalán. Nem világos, hogy miért nem az egészet adják élőben. Vagy felvételről. Különös dramaturgiai okát nem látom az élő hangszer szerepeltetésének. Az zene egyébként jó.

További érdekesség, hogy Halász Judit is megnézte. Egy sorral előttünk ült.

Nagyon tudom ajánlani mindenkinek!

Makrancoskodjunk minden nap!

Ajánló:

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr103740256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azt hiszem, hogy ezt a legjobb rendezésben és a legjobb színészekkel láttam valamikor a tévében. Ők:
www.port.hu/makrancos_holgy_la_bisbetica_domata/pls/fi/films.film_page?i_film_id=1568

Nekem bánatom a vidék, bánatom a színház. Valahogyan nem sikerült becsábítni a gyerekeimet. Okolom az iskolát. Mi azért annakidején bérletekkel rendelkeztünk és jártunk színházba, moziba, még nyáron is. Volt A- bérlet és B- bérlet. Olykor borzalmasan nehéz volt választani nekem, mert legszívesebben megvettem volna mindkettőt!

Okolom magamat is. Erős (reál) elnyomásban vagyok, ezt hozzáteszem. A lányok inkább sportolnak, nyelvtanfolyamra járnak, autót vezetnének. Képtelen voltam mind az olvasás, mind a versek szeretetét átadni nekik. Nekem ez fájdalmam.

Szeretném hozzátenni magyarázkodás és mentség, nem tudom mi, de: megszülettek és már énekeltem, verseltem, meséltem. A könyveket bátran lehetett lapozni, akár tépni, firkálni az elején. Szóval nem értem. De sokat veszítenek, azt tudom, továbbá egyedül nem járok, azt mondhatom. Pedig másfajta élmény ez, mint a film és a könyv.

"Halász Judit is megnézte"

Nekem ő külön fájdalmam, mert az ő dalain nőttem és bárhányszor ebbe a városba jött, melyhez úgy tudom, rokoni szálak fűzik, mihelyst plakátját láttam, azonnal telefonáltam, de mindig, minden jegy elkelt. Közben a gyerekek kinőttek a műfajból.
@knausz: olvass te is, szédülten írsz mindenhova, kicsit merülj el, mert unszimpi a stíilus, ezen gondolkozz!
@egy sokdiplomás a sok közül:

"olvass te is, szédülten írsz mindenhova, kicsit merülj el, mert unszimpi a stíilus, ezen gondolkozz!"

Rendben. Holnap csak olvasok és meditálok. Jó lesz így?
@egy sokdiplomás a sok közül: "olvass te is, szédülten írsz mindenhova, kicsit merülj el, mert unszimpi a stíilus, ezen gondolkozz!"
Elnézést, hogy a csapos közbeszól, de kérem, hogy asszertívan kommunikáljunk. A necc alapból arctalan, ezért sokkal könnyebb "beszólni" a másiknak. Kérem, hogy ezt mellőzzük! Előre is köszönöm!
Persze nem köll a másikat szeretni! ;)

@knausz: "Valahogyan nem sikerült becsábítni a gyerekeimet."
Sokáig én sem jártam színházba. De egyszer csak lett egy Opera és Erkel bérletünk a nagybácsikém révén. Eljártam hát és egyre jobban tetszett. Néha el kell vinni őket és vagy megszeretik, vagy nem. Nem kell erőltetni, vagy sajnálni. Szerintem.

"Nekem ez fájdalmam."
Én sem olvastam verseket. Most meg a buszon tanulom. Nélam az After Crying De profundis lemeze adta meg a lökést.
www.youtube.com/watch?v=eTD8Inh1INc

"A könyveket bátran lehetett lapozni, akár tépni, firkálni az elején."
Brrr... Én rosszul vagyok, ha egy könyv elszakad.

"mindig, minden jegy elkelt."
Én most vasárnap viszem a lányomat a Vígbe a koncertjére. Remélem tetszeni fog neki! Nagyon várom!

"Holnap csak olvasok és meditálok."
Az sem rossz elfoglaltság! Tudsz lótuszülni?:)
@egy sokdiplomás a sok közül:

"Persze nem köll a másikat szeretni! ;)"

Sőt! Nem bírtam kihagyni.. elnézést!
@TrueY:

"Brrr... Én rosszul vagyok, ha egy könyv elszakad."

Én is. Az enyémeket gyűrni sem lehet. Lapozgatni. Mániás vagyok. Tudom. Bár alig maradt könyvem. A gyerekkorom óta gyűjtögetett, vásárolt versesköteteimet mind elajándékoztam, mentek az iskolai könyvtárba.

A legkedvesebbek maradtak és a többi angol.

"Tudsz lótuszülni?:)"

A gyertyaláng meditációt alkalmazom és van egy olyan, hogy kézzel mosogatsz és közben csak a vízre, az edényre koncentrálsz. Gauding: A meditácio bibliája - ebből vettem.

De rögtönzőművész vagyok. Belinkelted a Jónás imáját, ilyen verzióban még nem hallottam, lehunytam a szemem és kiválóan ellazított. Köszönöm.:)
@knausz: "Bár alig maradt könyvem."
Én imádom a könyveket. Van vagy 1500, de nagyon sok helyet foglalnak. Bár én készülök a digitális korszakra. Akkor pedig csak a dedikált könyvek fognak megmaradni. Bár vagy 500 LP is van az egyik polc tetején. :)

"gyertyaláng meditációt alkalmazom"
Vov! Ilyen is van? ;) Én még jóga fejenállásban is tudok lotusz ülni. Múltkor Dolák-Salynál láttam, hogy ő is tudja. ;)

"Belinkelted a Jónás imáját"
Az After Crying nagy kedvencem.
@TrueY:

"Vov! Ilyen is van? ;) Én még jóga fejenállásban is tudok lotusz ülni."

Te sok mindent tudsz, ezt bátran mondhatom.:)

A gyertyalángmeditáció nagyon egyszerű, pont nekem való. Egy gyertya kell csupán hozzá és azt meggyújtod. Elkezded mozdulatlan szemmel figyelni az apró lángját. Először csak rövid ideig sikerül, később egyre tovább.

Nem gondolsz semmire, csak figyeled a lángot. Dolgokban az egyszerűt szeretem. A lótuszülés nekem bonyolult. De ebben is, mint mindenben, találjuk meg és keressük a hozzánk leginkább illő módokat (szerintem).

A Jónás imája így, ehhez nem lehet hozzászólni, csak átérezni lehet. Lehunyt szemmel és akkor megint a lazításnál tartunk és még mindig nem a lótuszülés kategóriája.:)
@knausz: "Te sok mindent tudsz, ezt bátran mondhatom.:)"
Azért annyira nem. Pölö soha nem tudtam normálisan fejen állni. Ezért tanultam meg a jóga verziót. Szerintem az sokkal könnyebb és betonon is lehet.

"Egy gyertya kell csupán hozzá és azt meggyújtod."
Ez nagyon vulkáninak tűnik! :)

"Nem gondolsz semmire, csak figyeled a lángot."
Ezt talán a Megtanulok tanulni című könyvben olvastam. De nekem soha nem ment a tanulás. Egészen az egyetemig. Ott megtáltosodtam. Gyertyaláng nélkül. :)

"A Jónás imája így,"
Nekem a kedvenc versem!
@TrueY:

"Pölö soha nem tudtam normálisan fejen állni."

A mi időnkben tornából még nem lehetett buktatni (készségtárgyként kezelték), de olyan ellenállás volt bennem, hogy a tanító néni 1. osztályban meg akart buktatni, olyan gyengén teljesítettem.

Csoda, ilyen kezdés után, de megszerettem a sportos életmódot, fejen állni azonban máig nem tudok. Vagyis: hát akkor ez is jobban megy Neked, mint nekem.:)

"Ez nagyon vulkáninak tűnik! :)"

Misztikus kicsit, de fejleszti a koncentrálóképességet, egyben ellazít. Semmi hókuszpókusz. Gyertyaláng meditáció.

"De nekem soha nem ment a tanulás. Egészen az egyetemig. Ott megtáltosodtam."

Bár ugyanezt elmondhatnám a fiamról, hogy ő az egyetemen aztán megtáltosodott!:):) Rendkívül sok van benne, de nehezen dolgozza ki magából és hát túl elméleti, mondja, az egyetemről.

(Végül odáig jutunk, hogy mindegyik gyerekem engem követ, és akkor lesznek követőim az autodidakta rendszeremben.)

"A Jónás imája így,"
Nekem a kedvenc versem!"

Miért pont az? Milyen élmények fűznek hozzá?
@knausz: "túl elméleti, mondja, az egyetemről."
Én imádtam az elméleti tárgyakat. Minél elvontabb, annál jobban. Mondjuk egy gépészmérnöknél ez nem mindig előny. :)

"Miért pont az?"
Mert szeretem az After Crying-ot és sokat hallgattam. Közben megtanultam. Ennyi. Ugyanígy József Attilát is:
www.youtube.com/watch?v=f6Av0D8HUzs
Bár lehet, hogy csak szerettem volna író (is) lenni, de be kellett látni, hogy én csak novella félékre vagyok képes.

Faludy Haláltánc balladája, vagy Áprily Házsongárdi temetője már személyesebb.
@TrueY:

"Minél elvontabb, annál jobban."

Így vagyok vele én is. De azért muszáj megmaradnom a realitás szintjén, mégis amikor elvonatkoztathatok, akkor érzem a boldognak magam.

"Mondjuk egy gépészmérnöknél ez nem mindig előny. :)"

Attól függ milyen területen van. Fejlesztésen kifejezetten előny.

"Bár lehet, hogy csak szerettem volna író (is) lenni, de be kellett látni, hogy én csak novella félékre vagyok képes."

Az ember folyamatosan fejlődik, valahol itt kezdtük a beszélgetésünket, és akkor ez nem biztos, hogy akár valamikor, bármikor, ha van csíra, növénnyé alakuljon. Ugyanis csak azt tudjuk, honnan indultunk, de azt nem, hogy hová érkezünk és az útvonal sem mindig világos.

Köszönöm a József Attila verset!:) Az én legkedvesebb versem:

Robert Burns:
JOHN ANDERSON, SZIVEM, JOHN
JOHN ANDERSON MY JO

John Anderson, szivem, John
kezdetben, valaha
hajad koromsötét volt
s a homlokod sima.
Ráncos ma homlokod, John,
hajad leng deresen,
de áldás ősz fejedre,
John Anderson, szivem.

John Anderson, szivem, John,
együtt vágtunk a hegynek,
volt víg napunk elég, John,
szép emlék két öregnek.
Lefelé ballagunk már
kéz-kézben csöndesen,
s lent együtt pihenünk majd,
John Anderson, szivem.

Szabó Lőrinc
@knausz: Szép ez a vers. Tolnay Klári szokta az Önök Kértékben szavalni.
www.youtube.com/watch?v=yOY0zxLUTiI

Engem nem ragadott magával. Inkább Ady: Már vénülő kezemmel...
www.youtube.com/watch?v=wff8JUIJApI
Én ebbe mindig beleborzongok.
@TrueY:

"Én most vasárnap viszem a lányomat a Vígbe a koncertjére. Remélem tetszeni fog neki! Nagyon várom!"

Milyen volt a koncert? Lesz-e róla bejegyzés? Várom és vártam.

(Jövök, folyton jövök a kívánságaimmal, mintha benne ragadtam volna a Dévényi korszakba.)
@knausz: "Milyen volt a koncert? Lesz-e róla bejegyzés?"
Viszonylag jó volt és lesz bejegyzés. ;)
süti beállítások módosítása