QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Hájtek] Linux install Thosiba Satellite L500-1EQ-re - problémák #14

2010.03.18. 07:00 | TrueY | Szólj hozzá!

Címkék: 2010 hájtek

Elkezdtem letisztogatni a korábban gyűjtött hUbákat. Most az Update Manager problematikáját jártam körbe. Ímhol az eredmény:

Némi vadászkodás után megtaláltam, hogyan hívják a gnome alatt a jobb-felső sarokban megjelenő kis narancssárga csillag szerű izét, amire elvileg frissítene. Talán Synaptic Package Manager a neve? Vagy Update Manager 0.200? Az a jó, hogy a preferences menüpontra csak várakozik és nem jön be semmi... Legalább egy About ablak megjelenhetne. Az ikonok felrakásakor még a package manager névre tippeltem, de egy ps aux kimenetben való keresgélés után végül is azt találtam, hogy ez lesz az update-notifier. Ez az én user-em UID-jával fut. Amikor elindítom kér egy root jelszót, leszedi a firssítendő csomagokat, de a dpkg futtatásakor dob pár hibát. Ilyeneket:

dpkg: warning: 'ldconfig' not found on PATH.
dpkg: warning: 'start-stop-daemon' not found on PATH.
dpkg: warning: 'update-rc.d' not found on PATH.
dpkg: 3 expected program(s) not found on PATH.
NB: root's PATH should usually contain /usr/local/sbin, /usr/sbin and /sbin.

E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)

Megnéztem és root-ként látom a hiányolt programokat. Egy ideig úgy oldottam meg, hogy a hiba bejelentése után root ablakból indítottam kézzel egy apt-get dist-upgrade -et, ami felrakta az upgrade manager-rel leszedett csomagokat. Tuti, hogy valami környezeti beállítás nem stimmel.

Először is megkerestem, hogy hol is vannak ezek a programok: /sbin/ldconfig; /sbin/start-stop-daemon; /usr/sbin/update-rc.d . Gondoltam talán a dpkg nincs jól bekonfigurálva. Irány a man dpkg. E szerint a config file itt vagyon: /etc/dpkg/dpkg.cfg. Itt van egy /var/log/dpkg.log file. Talán ott látok valamit. De semmi. Beleírtam a /etc/dpkg/dpkg.cfg -be is, hogy többet logoljon. Ez sem nyert. A man írta még  a /etc/login.defs -t, hogy tegyem bele az ENV_SUPATH, és az ENV_PATH-t, de az már benne volt. Ez akkor zsákutca.

Megnéztem a home könyvtáramban a .profile-t, .bashrc-t és a .bash_profile-t, mik vannak beállítva.  Minden jónak tűnt. A .profile azt mondta magáról, hogy nem fut le, ha van bash van. Nézegettem a /etc/profile-t, de ott sem láttam semmit érdekfeszítőt. A /etc/profile root esetén beleteszi az sbin-es path-okat. Hát akkor próbáljuk meg at /etc/environment -be berakni a PATH="/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin"-t. Semmi javulás. Hát akkor egy kicsit ássunk méllyebre.

Hogyan nézzük meg, hogy egy már futó programnak mik a környezeti változói? A neccen azt olvastam, hogy root-ként erre van lehetőségünk:

# ps aux | egrep update-notifier
# # ebből megtudjuk, hogy mi a PID-je. Hogy minek egrep, amikor az fgrep bőven elég lenne?
# cat /proc/XXXX/environ | tr '\0' '\n' | egrep '^PATH='
# # Ettől van herótom! Minek a cat??? Imádják ezeket a kígyókat! Ide elég lenne a grep!

Akkor egy javított kiadás:
# tr '\0' '\n' </proc/$(ps -o pid:1= -C update-notifier)/environ|grep "^PATH="
# # Sajnos nem sikerült awk-kal '\0' terminált string-et olvasni. :-( Marad a tr | grep kígyó.
# # Lehet, hogy a gsub megoldaná, de lehet, hogy az awk alapból nem olvassa be.

Ezt kaptam: PATH=/home/mine/bin:/home/mine/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/games

Az látszik, hogy a sbin-es path-ok hiányoznak. Miért van két /home/mine/bin??? Az egyiket a .bashrc állítja be, de ki teszi bele a másikat? Ezt minden esetre kiszedtem a .bashrc-ből.

Na jó, akkor berakom PATH-ba az sbin -eket. De hova? A /etc/profile-ben a root-nak be van téve, nekem meg nincs. Kipróbáltam, hogy az én UID-emre is állítsa be. Sikerült is. De nem szép. Valahol csak beállítja az update-notifier PATH-át!

Megvan, hogy kerül be a /home/mine/bin! A ~/.profile-ből!!! Az hívja meg a .bashrc-t! Pedig a doksiban az van, hogy a .profile nem hívódik meg, ha van .bashrc, vagy .bash_profile. Tuti, hogy nem bash-ban indul az update-notifier, hanem sima sh-val, ami meg a ~/.profile-t indítja. No akkor a .bashrc-ben jól beállítottam és már megy is!

A /home/mine/bin beállítását végül kiszedtem a ~/.profile-ből és átraktam a ~/.bashrc-be, mert amikor az előbbi lefut, akkor meghívja az utóbbit, de ha csak egy sima konzolt nyitok bash-sal, akkor csak a ~/.bashrc fut le. Nekem pedig kell a saját bin-em! :-)

Hurrá!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr591806793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása