QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Színház] Beethoven, Ludwig van: Fidelio

2011.03.28. 12:00 | TrueY | Szólj hozzá!

Címkék: színház 2010

színházi felvétel, 120 perc, 2008
Port.hu
m1, 2010. 11. 14. 23:05
Opera két felvonásban
Közvetítés a Magyar Állami Operaházból, felvételről

Beethoven egyetlen operája a Fidelio. Ez egy elég minimál-modernista megoldású színpadra állítás. Germánul. Gondolom így kicsit nagyobb piacra eladható. Az operaházban is feliratozva van. Ez még két szólamnál elmegy, de 4-5 szólamnál már nem követhető, hogy ki miről danol.

Erősen falanszter érzetet ad a teljesen szürke színpadkép. 4 szinten játszódik. A legfelső két szint között van átjárás. Színt csak a szereplők ruhái visznek a szín(ek)be. Az alsó szinten piros ruhában nyomul az énekes. A többi szinten többnyire a börtönőrök énekelnek zöldben. Az elején Jézus is feltűnik a szokásos fehért ágyékkötőben. Az időnként feltűnő gyalogosok feltűnő pinkben.

Közeli képeket nehéz adni az énekesekről, mert magasságban eltolva látszanak, ezért egymásra úsztatják a szereplőket. Ez érdekes képeket eredményez.

Az világos, hogy a zöld nő (Marcellina) a politikai fogolyra (Florestan) nyomul, a piros nő (Leonora, avagy Fidelio) pedig a felesége és senyved a legalsó szinten. Zöld apa (Rocco) pedig hozzáadná leányát. Azután feltűnik a Revizor. Erre a börtönparancsok (Pizarro) berezel és el akarja tenni láb alól a foglyot.

Nem értem, hogy a zöld nő, miért Fideliohoz akar hozzámenni, amikor az a rab felesége (Leonoráról magyarosítva)??? Vagy az a rab? De akkor az miért Florestan??? Valaki magyarázza el, hogy Fidelio mér' pasi!!!

(...kisvártatva...)

RÁGYÜTTEM! Az a gond, hogy a 4 részre osztott színpad 2 alsó szintje között nincs átjárás, ezért a legalul pirosban senyvedő Leonóra nem tud felmenni sírt ásni a ződ ruhásokhoz! Ezért tudatilag meghasonulva megjelenik egy Fidelio árnyék. Ha jól látom még a mozgásuk is vertikálisan szinkronban van. Így amikor Leonóra lent énekel a sírásásról a börtönőrrel, akkor igazából a Fidelio énje cepeli a hullákat (Visszük a hullákat! Hozzátok a hal(l)ottakat). Huh, ez is megvan!

És ekkor a Set-Top-Box-om letörölte a felvett filmet a zasszony által béállított Megasz(t)ár miatt. Brühühü...

Keljünk fel miden nap!

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr232475738

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: "Mentsük meg nemzeti identitásunkat, az operát!" 2011.03.30. 14:03:44

A mondat nem egy százéves plakáton volt olvasható, hanem néhány hete, 2011 márciusában hozták be egy transzparensre írva a római Teatro dell’Opera Nabucco premierjének végén a színház díszítői – az úri közönség ovációjával kísérve, s minden...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása