QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Zene] Townscream: Nagyvárosi ikonok (frissített)

2011.09.22. 11:00 | TrueY | Szólj hozzá!

Címkék: zene 2011

Periferic Records, 1997
vedrescsaba.hu

Vedres Csaba sokáig az After Crying együttes billentyűse, szerzője volt. Nem tudom, hogy mi vezetett a szakításhoz, de ez már a különválásuk utáni felállás. Sajnos nem volt folytatása. Úgy gondolom, hogy ez közelebb áll, az általam is jobban szeretett eredeti After Crying, vagy korai King Crimson hangzáshoz. Nagyobb lélegzetvételű, több tételes számok, líraibb hangzás, inkább akusztikus hangszerekre építve. No meg persze sok-sok zongora.

  1. Nagyvárosi Ikonok I. (Vedres)  (5:00) >tecső< - Instrumentális, meglehetősen erős zene. Sok zongorával és kis szinti alappal. A nagyvárosi zajártalom meglehetősen érzékeltetve vagyon.
  2. Nagyvárosi Ikonok II. (Vedres / Egervári) (4:35) [szöveg] >tecső< - Egy Karinthy idézet jutott eszembe: "Tán pápuákok pengetnek poros fát?" Mit csináljak, így indul. Mármint fapengetős hangszerrel. Vagy valami ilyesmi. Szép.
  3. Nagyvárosi Ikonok III. (Vedres – Baross) (5:13) - Ez is egy instumentális, Lisztes (mármint a Ferenc) zongora etűd félécske. Néhol kicsit sötét, néhol tavaszi vadvirágos rét. Később  rohanó villamosok és gyárak. Ez utóbbiak valóságukban is megszólalnak. Kicsit Art of Noise, csak még inkább. A pneumatika dugattyúkra és a diesel generátorra rá lehet ismerni.
  4. Nagyvárosi Ikonok IV. (Vedres / Egervári) (3:25) >tecső< -Városi közlekedés embertelenségének megzenésítése. BKV monnyon le! A végén még a metró is befut.
    Mindazonáltal a szöveg néhol kicsit zavaros.
    "Éltem vak sötétben,
    Éjjel jöttek értem,
    Falhoz bújva féltem,
    Irgalmat se kértem.
    "
    Azt értem, hogy ezek erős sorok, de olybá tűnik, hogy rímek érdekében kicsit fel lett áldozva a mondanivaló.
  5. Minden nap (Vedres / Egervári)  (3:27) >tecső< - Az előző számok zaklatottsága után egy King Crimson : Island-osan lírai, szép dal. Bár a szövege kicsit háború utáni érzést kelt:
    "Gyalog jött talán,
    Rozsdás tankok mély nyomán.
    "
  6. A Lazarus-ból  (Vedres – Heine) (1:17) [szöveg] - Heine versének megzenésítése, halk gregorián alappal. Karinthy Frigyes fordítása.
  7. Fekete hangulat (Vedres) (7:20) mp3 - A második legjobb szám a lemezen. Metró bemondássokkal és cselló szólóval. Nagyon szép, instrumetális szám! A közepéig már-már zseniálisnak mondanám! De itt van egy szintis rész, amit én nem tettem volna bele. Utána inkább rock-ba megy át.
  8. Koldus (Vedres / Egervári) (4:55) [szöveg] - Ez is jó kis prog.rock szám, nagyívű zongora futamokkal és fuvolával aláfestve. Nem egyértelmű, hogy a címszereplő itt érzelmileg, vagy inkább anyagilag értelmezendő.
  9. Íme, hát megleltem hazámat (Vedres – József Attila)  (4:06) [szöveg] >tecső< - Gregorian hangzású, népdal ihletésű szám, József Attila versezetjére. A capella indul és szinte csak az utolsó sorra lépnek be a hangszerek.
  10. Így szólt a madár (Vedres)  (5:10) - És tényleg. Nagy madárcsiviteléssel indul és teljesen instrumentális. Engem némileg a Pink Floyd Ummagumma lemezén fellelhető "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" című számra emlékeztet (ogg).
  11. Hajnali ének (Vedres – Fripp / Egervári) (6:13) mp3 - Madrigál szerű szám itt-ott gregorián hangzású kórussal. A szám egy része (2'35"-től - 3'10"-ig, majd 4'57"-től 5'45"-ig) a King Crimson: In The Wake Of Poseidon lemezén található Peace című számának a feldolgozása. Azon a lemezen 8 szám található. Ebből az 1. (a capella), 5. (gitár), 8. (kettő együtt) szám viseli a Peace címet. A tecsőn külön-külön is meghallgathatjuk, de valaki össze is pakolta nekünk egybe.
  12. Alászálla a poklokra (Vedres / Egervári)  (7:18) [szöveg] - Az utolsó két szám igazából egy zenemű két tétele. Az első tétel inkább rock-os (cselló szólókal és sok elektronikával), a második nagyzenekari finálé.
  13. Az utolsó ikon (Vedres); (4:34) - Ez a lemez legjobb és legszebb száma! Nem egészen értem, hogy a tecsőn miért pont ez nincs fenn... Népdal alapra, klasszikus (harsona, trombita, zongora), és rock hangszerekkel csináltak egy nagyzenekari finálét, plusz egy gyerekkórus (nem értem, hogy mit énekelnek, de talán magyarul szól). Igazán nagyon jó!

Össz játékidő: 62'35"

Vedres Csaba - zongora
Ács Péter - basszusgitár
Baross Gábor - dob
Gál Béla - cselló, szintetizátor
Közreműködik:
Fogolyán Kristóf - fuvola
Makovecz Pál - harsona
Préda László - trombita

 

Városi sikoly, minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr343213161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása