QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Zene] A.E. Bizottság: Kalandra Fel!!

2011.10.27. 11:00 | TrueY | 12 komment

Címkék: zene 2011

(Katasztrófazene)
1983, hu.wikipedia.org, discogs.com

"- Mit látsz, Laca?
- Kicsit halkabban kérdezd, mert nem látok olyan nagyot!
- Mit láááááátsz?
- Egy nagy segget látok!
- (Na, ez már valami.)
- De nem is látom, lehet, hogy csak hallucinálok!
"

A Műcsarnok-beli "Sírba visztek" kiállítás és a Yazoo: Upstairs at Eric's poszt megjegyzései által felbőszülve leemeltem a Bizottság 3 CD-jét a lemeztartómról és nagyon sokadszorra beléjük hallgattam. Most az első kiadott lemezükről összefoglalok.

1980-ban viccből és képzőművészekből alakult együttes Bizottság néven. Ezt viszont nem engedte a cenz ura, ezért lettek Albert Einstein után A.E. Bizottság. Bár a nyolcvanak évek ellenkultúrájához tartoznak, de szerintem kilógnak az akkoriban önkifejeződő underground csapatok közül (ahogy megnevezték a stílusukat: undorgrund, mások inkább az alternatív rock-ot használják.). Egyrészt (szerintem) jobban zenéltek (l. URH, Európa kiadó, Kontroll - bár lehet, hogy ez a kép csak azért alakult ki, mert nekik volt lemezük és utána tudtak dolgozni a stúdióban). Másrészt nem akartak minden áron rendszert döntögetni (legalábbis a cenzorok által jóváhagyott lemezeken, de ezt Wahorn is megerősítette). Inkább meghökkentőek, szabadosak, szexuálisan befűtöttek voltak. A szövegeik nagyon erősek, de nem sok értelmük van. Szinte minden számból van olyan szöveg részlet, ami közkincsé lett.

Előadásaik performansz jellegűek voltak. A zene csak ürügy volt az összejövetelekre. Legalábbis így mesélték, akik akkoriban kijártak koncertjeikre. Én egy jó évtizeddel később kaptam rá a hallgatásukra, már CD-n és bizton állíthatom, hogy az anyag önmagában is megáll. Mivel nem akartak minden képen aktuálisan okosakat mondani, ezért szövegeik időtlenek maradhattak, nem avultak bele a poszt-szocializmus rohadó emléktömegébe.

Zenéjüket beat-rock szerű stílusok közé sorolnám be és nem punk-rock-nak. Szaxofon, rock gitár, basszus gitár, dob, énekesek és sok szöveg. Az első lemezük koncert felvétel (, mert akkor még nem mertek stúdióba menni). Nem egészen világos, hogy mi az improvizáció és mi az előre megírt zene. Ezért érdekesen vibrál az egész.

  1. Köszöntő (0:17) (tecső)
    "Hölgyeim és Uraim! Most nagyon szerencsés helyzetben lehetnek, hogy feltehetnek egy korongot, ami olyan, mint egy lemez és ez már forog és ez már mehet és a mienk!"
  2. Putty-Putty (2:50) (tecső)
    "A Zen Buddhista televízió férfi bemondónője vagyok. Magasságom 171 centi, uszkve. Mélységem putty-putty-putty..."
  3. Brutális (1:25) (tecső)
    "Brutális és ostoba dolgokat látok.
    Brutális és ostoba vagyok ettől.
    "
    Az Edd meg a fényt album előképe. Mély hangon elmantrázott mondanivaló.
  4. Konyhagyeplő (2:41) (tecső)
    "Szépségem szépségének a titka a metafizikus csodabogár kozmetikus. Óh, anyám!"
  5. Linaj, Linaj, Van-Van-Van (3:44) (tecső)
    "Jaj, de higénikus!
    Lassan benyomom az automatát.
    "
  6. Ne nagyon gesztikulálj (2:39) (tecső)
    "Csak ne nagyon gesztikulálj!
    És ne legyen véleményed!
    "
  7. Vaníliaálomkex (2:39) (tecső)
    "Mindenkinek annyi baja van! Az annyi bajnak annyi baja van! Hogy annyi baj legyen!"
  8. Bestia (4:03) (tecső)
    "Tudom, hogy van baltátok is! Tudom, hogy van késetek is!
    Bestia, bestia látlak!
    "
  9. Versike (0:53)
    "Dzsámbó Szpirin, a híres amerikai fílosz és rab rábi kutató írása, szabad fordításban."
  10. Na ne hülyéskedj (1:29) (tecső)
    "Na ne hülyéskedj velem! (x4)
    Főleg a dekadencia
    Túl okos és perverz illata.
    Na ne izélj már velem!
    "
  11. Egy lány kéne nékem (5:09) (tecső)
    "Külön története van ennek a számnak. Elmondom ezt a történetet. Mintegy a szaxofonomba öntöm a szavaimat és a szívemet is."
    Erről csak viszonylag nehezen sikerült "nyomdafestéket" tűrő változatot összevadásznom.
  12. Már megint ez a depresszió (4:08) (tecső)
    "- Hölgyeim ér Uraim! Most pedig a nagyszerű Kecskés Kriszta fog énekelni! Már megin' ez a depresszió.
    - És én olyat fogok szólózni!
    - Lakótelepen lakik a csaj. Az nyomja.
    - Húzzuk fel a Krisztának az izét! Mert nem ért hozzá.
    "
  13. Nem bírom a gyűrődést (1:59) (tecső)
    "Nem bírom a gyűrődést! Nem bírom a gyűrődést!
    Rosszak az idegeim, rosszak az idegeim.
    Nem bírom a gyűrődést! Nem bírom a gyűrődést!
    Fáj a gyomrom, a sok... Fáj a gyomrom.
    Sérült vagyok, úgy látszik! Sérült vagyok, úgy látszik!

    Sérült vagyok, úgy látszik! Sérült vagyok, úgy látszik!
    A sírba visztek, a sírba visztek.
    A sírba visztek, a sírba visztek.
    Jaj, jaj!
    Teljesen kikészülök, nyuszikám!
    "
    És itt lemaradtunk Wahorn jó kis orgona szólójáról, mert a szaxofonjának végivel megnyomta a kikapcsoló gombot.
  14. Mindez én vagyok (2:32) (tecső)
    "Köszönjük szépen! Erre a számra nagyon ráéreztünk egy kicsit. Egyébként. És most pedig mindez én vagyok és a Kokóval együtt."
  15. Kamikáze (2:42) (tecső)
    "Nézem a felhőket. Olyan szépek ezek a felhők. Sejtelmesek, ártatlanok és természethűek. Én is természethű vagyok. Ling Tai Po szavai csengnek a fülembe. Én vagyok Ling Tai Po. Sajnos nem értek saját kínaiul. De hiszek neked. Barna szemem van. Ez egy veszett fazék. Lehetnék én is kamikázé."
    Ennek a számnak egy részlete is felhangzik a Kutya éji dala című filmben.
  16. Szerelem, szerelem (4:22) (tecső) - ez az én személyes kedvencem. Szerintem ez a legjobb szám ezen a lemezen. Nagyon jól készíti elő az ívet Wahorn.
    "Már megint itt van a szerelem.
    Már megint izzad a tenyerem!
    Minek? Minek? Minek?
    Minek?

    Már megint csak ő rája gondolok.
    Már megint csak akarok egy jó nagyot...
    Minek? Minek? Minek? Minek?

    Már megint csak őt látom mindenütt!
    Már megint csak őt hallom mindenütt!
    Minek? Minek? Minek? Minek?

    Szerelem, szerelem, szerelem!
    Szerelem, szerelem, szerelem!
    Köpni kell, phü!
    Köpni kell, phü!
    "
    A Kutya éji dala című filmben is elhangzik (tecső). A teljes film elérhető: video.google.com.

Több infó a privát rock történetből (Filmmúzeum): tecső: 1. rész: 1, 2, 3, 4, 5, 6; 2. rész: 1, 2, 3, 4. Nem is tudtam, hogy Waszlavik Gazember Sámán László alapította a zenekart. Poénból. Gondolom ő punk zenét szeretett volna. 1985-ben európai turnét csináltak. És érdekes, hogy magyarul nyomták a szövegeket. Ezt nem értem, mert bár a számok jók, de mégis a szövegek adnak nekik új dimenziót. E nélkül kicsit fél(- és fa)lábú  óriások...

Nagyon érdemes meghallgatni! A zene is jó, de a szövegekkel is érdemes eljátszani egy picit.

Kalandra fel!! Minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr723296922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Talan csak annyit, hogy a Mucsarnokban nov. 13-ig (meg ket hetig) latogathato a kiallitasuk:
index.hu/kultur/2011/09/02/sirba_visztek_bizottsag_a_mucsarnokban/

Amugy korrekt iras!
@Attilajukkaja: Köszi! Ezt elfelejtettem dobozolni (Ha már szó került Tótékról)! Kitettem egy linket a jobb oldalra! :)

Kösz, hogy szóltál!
@TrueY:
Mar nem magyarazkodom, hogy miert nem irtam ilyen sokaig, de az elmult napokban megint nem voltam a "helyemen".
A dobozt lattam. Jo otlet :o)

Mult szombaton volt a radioban az AE Bizottsagrol szolo musor utolso, nyolcadik resze. Ugy adodott, hogy ezt is sikerult meghallgatnom. Nem mondom, hogy sokat tanultam belole, de mindegyiket nagyon szivesen, nagy erdeklodessel hallgattam vegig.
Neha jo ilyesmikrol is hallani. Erdekes volt :o)

www.mr1-kossuth.hu/musoraink/a-metro-klubtol-a-szigetig.html

Ki tudja? Hatha erdekel meg valakit ;o)
@Attilajukkaja: "Mar nem magyarazkodom"
Úgy érzed, hogy kellene? :)

A linket köszi, de sajnos 3 hét és kikerül az archivból a felvétel. :(
@TrueY:
"Úgy érzed, hogy kellene? :)"
Aha :o)

"3 hét és kikerül az archivból a felvétel."
Igen.
@Attilajukkaja:
Megneztem a linket, amit kuldtem. Ott meg az elso resz is hallhato!!
@Attilajukkaja: És tényleg! Csak a szememet szúrta ki! Kösz!
@Attilajukkaja: Cserében iPad-en nem megy... Pedig de kár... No majd estve a linuxomon... ;)
@TrueY:
"És tényleg!"
Valoban becsapos, mert az MR1 honlapjan azt irjak, csak 3 hetig hallgathatoak vissza a programok. Gondolom, ez az adasok osszessegere vonatkozik, de ez itt most egy olyan link, amit csak Most, csak Neked, csak ebben a Temaban talaltam :o)))

"No majd estve a linuxomon"
Te is linuxos vagy? A parom is ;o)
(De engedtessek meg, hogy ketelkedjem abban, hogy otthon estenkent, faradtan majd eppen ezeket fogod hallgatni. Van neked otthon jobb dolgod is!!! De a lehetoseget legalabb megkaptad....)
@Attilajukkaja:
"Te is linuxos vagy?"
Vagyunk így 1 páran... :)

"De engedtessek meg, hogy ketelkedjem abban, hogy otthon estenkent, faradtan majd eppen ezeket fogod hallgatni."

Pedig csak ilyenkor tudom. Nap közben a kislányom, vagy a kisfiam lefoglalásával vagyok elfoglalva. Hét közben meg persze építem a kapitalizmust...
@TrueY:

"Vagyunk így 1 páran..."
Igen, hallottam a taborotokrol. Allitolag boldogabbak vagytok, mint a pori windows-osok,....de szerintem ez csak egy varosi legenda :o)

"Pedig csak ilyenkor tudom."
Ezzel tisztaban vagyok. De nincs neked egy feleseged is? ;o)
Vagy vele egyutt hallgatod/nezed meg a dolgokat?
Na mindegy. Nem az en dolgom, hogy mit csinalsz estenkent. A lenyeg, hogy orulok, ha meghallgatod azokat a dolgokat, amiket en is szeretek.
@Attilajukkaja: Nem mondanám, hogy boldogabb vagyok. Illetve nem ezen múlik. Egyrészt nekem ez a szakmám, így nem zavarnak a zökkenők. Másrészt így legalább legálisak a software-eim.

A feleségem többet néz tévét. Egy fejhallgatóval én jól elvagyok... :)
süti beállítások módosítása