QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Hangoskönyv] Asimov, Bloch, Bradbury, Brown, Russel, Shaw: A pokolba tartó vonat (Fenyő Iván)

2013.05.14. 11:00 | TrueY | 8 komment

Címkék: hangoskönyv 2012

(Fenyő Iván előadásában)
www.kossuth.hu, 2007

Állítólag sci-fi klasszikusok novellái vannak itten összeszedve az 1950-60 közötti "aranykorból". Ez csak részben sikerült. Egyrészt a hat klasszikus szerzőből csak kettőt ismerek. Ez persze az én műveletlenségemet jelenti. Másrészt viszont a 6 novellából csak 3 sci-fi. A többi sem rossz, csak nem jó a stílus megjelölésük.

Fenyő - meglepetésemre - elég jó. Bár néha kicsit felolvasós. A novellák sajnos nem annyira sikerültek. Pedig jól vannak megírva és a fordítások is jól sikerültek, de Shaw és Bradbury írásán kívül nincs megrázás, mély értelem. Szerintem lehetett volna jobb novellákat is válogatni. No és Clarke? És miért csak angol-szász szerzők? Lehetett volna folytatni magyar, lengyel és orosz írókkal is.

  1. Bloch, Robert: A pokolba tartó vonat (The Hell-Bound Train; ford.: Avarossy Éva) (1958) (36' 33")
    Ennek az írásnak semmi köze nincs a sci-fi-hez. Szokásos történet egy emberről, aki eladja a lelkét az ördögnek, de végül mégis nyer. De legalábbis kihozza a partit döntetlenre.
  2. Shaw, Bob: Régmúlt napok fénye (Light of Other Days; ford.: Bars Sándor) (1967) (21' 11")
    Furcsa nem sci-fi-s sci-fi. Egy fiatal párról szól, akik vesznek valamit. Ez pedig a "lassú üveg". Olyan mint a normál üveg, csak 1-10 év, amíg áthatol a fény rajta. Ezért szép, erdős területeken tartják, hogy azt a látványt szívja magába. Ez az legmegrázóbb történet, mert a végén kiderül, hogy az üveg nem csak egy irányba működik és az, amit a házban látnak, nem is biztos, hogy úgy van.
  3. Bradbury, Ray: Langy esők jönnek - Marsbéli krónikák, 2026. augusztus (There Will Come Soft Rains. The Martian Chronicle, August 2026; ford.: Kuczka Péter) (1950) (16' 35")
    Szokásos ember nélküli Bredbury-s történet az atomháború utánról. Nagyon jól megírt, érdekes, de nem túl eredeti ötlet. Bár lehet, hogy 1950-ben még az volt.
  4. Brown, Fredric: Harmageddón (Armageddon; ford.: Csobán Eszter) (1941) (13' 43")
    Ez sem sci-fi. Történet egy kis srácról, aki teljesen véletlenül megmenti a világot a sátántól. De senki nem tud róla. Annyit tanultam, hogy Harmageddon egy hegy, ami a görög új testamentumban egyszer jelenik meg.
  5. Asimov, Isaac: A tréfamester (Yokester; ford.: Walkóné Békés Ágnes) (1956) (38' 25")
    Egy sci-fi a viccek eredtéről. Kicsit hosszú. Hatalmas számítógépekkel. Furcsa, hogy akkoriban a szöveg megértését egyszerűbbnek gondolták, mint az szöveg szintetizálását.
  6. Russel, Eric Frank: Az egyetlen megoldás (Sole Solution; ford.: Avarossy Éva) (1956) (6' 33")
    Egy nem-sci-fi az akaratról. Ami mindenható.

Pokolnak és mennek, minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr964744250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazabol mire is jo a hangoskonyv?
Kinek is ajanjuk? Mi helyett?
@Attilajukkaja: A hangoskönyvnek két releváns felhasználási körét ösmerem a todomány jelenlegi állása értelmiben. Én speciel lefekvés után szoktam hallgatni. Segít elaludni (kicsit leköti az agyamat) és közben még némi infó is gyün a kábelen. Ismerősöm pedig sokat utazik és ő autóban hallgatja.

Persze én is jobban szeretném, ha a régi (zseniális) hangjátékokat adnák ki (gondolom hegyekben állnak a rádió archívumában). De akinek nincs ló, annak jó a szalámis.
@Attilajukkaja: Kincsem, ha például vak lennék, igencsak "néznék" a kérdéseden... De mivel sejtem, mi volt a kérdés háttere, ezért én is csak annyit mondok: olvasni jó és hasznos.

@TrueY: Hány darab hangoskönyved van?
@NYJetsTD: Hát olyan 3-4 tucat. Utóbbi években mindig ilyeneket kérek, ha valamilyen jelentős évforduló közelg. Még pár hangjátékot is sikerült beszereznem, de sajna azokat nem adták ki CD-n, így azok LP, vagy MC (ugye így jelölték a kazettát?) RIP-pek.
@TrueY: Bizony MC, nekem még van is pár tucat.

Nekem van live hangoskönyvem, asszony felkel, automatikusan bekapcsol... évekbe telt, mire rájöttem, a némító gombot a pénztárcámban találom... : )
@NYJetsTD: Én minden VHS-emet bedigiztem és a műsoros kazettákat elküldtem egy gyerekotthonnak. Az MC-ket is be kéne digizni. Van egy csomó régi kabarém.
@TrueY: Én már ebbe lusta vagyok belekezdeni. Ami fontos vagy érdekes volt, azt már megszereztem dvd kiadásban.
MC csak régebben volt, már vagy tíz éve csak olyan kocsink van, amiben CD vagy MP3 hallgatható, úgyhogy szépen lassan kikoptak. De örömmel találtam meg egy csomó régebbi felvételt a tecsőn, úgyhogy ha nagyon akarom akkor végül az is megvan....
@NYJetsTD: Az a baj, hogy olyan kabarék vannak, amiket nagyon szeretek, és nagyon régiek (Benedek Tibor: Tudományos étkezés művészete) és persze tecsőn sincsen meg. Sajnálnám őket és egyébként is szívesen kidobnám már. Viszont találtam digitalizáló céget, aki megcsinálná, de sajna a kazik nagyrésze be van gyűrve. Szóval nem 1*ű. :)
süti beállítások módosítása