QL.túra

Kulturális smörgåsbord Esterházytól Wass Albertig, a gumicsizmától az iPad-ig, a Teletabiktól Sexpírig, a makrofágtól a mikrokontrollerig, miazmás...

Címkék

2000 (20) 2001 (6) 2002 (16) 2003 (164) 2004 (61) 2005 (40) 2006 (31) 2007 (28) 2008 (33) 2009 (175) 2010 (188) 2011 (201) 2012 (86) 2013 (40) 2014 (36) 2015 (26) 2016 (10) adáshiba (91) android (1) animáció (93) cygwin (3) film (410) gezarol (13) hájtek (159) hangoskönyv (32) ipad (17) klip (12) könyv (191) linux (29) színház (169) vers (17) windows (37) zene (111) Címkefelhő

+jegyzések

Most ...

... múlok .osan

bmi_tiny.png


... hallgatom
Szabó Magda: Régimódi történet
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqTmZEqlCRFgojyt52Q2n_qiMTyVlt-zJu-DpbNKVY6OQbBh4u


... olvasom
Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve


... (Kik ezek? Kik ezek az embek? Kik ezek?)
profile for TrueY on Stack Exchange, a network of free, community-driven Q&A sites
free counters

[Zene] After Crying: De profundis (1996) (frissítve)

2012.06.19. 11:00 | TrueY | Szólj hozzá!

Címkék: zene 2012

1996, Periferic Records
aftercrying.hu, perifericrecords.com, hu.wikipedia, facebook

"De profundis clamavi ad te, Domine;
Domine, exaudi vocem meam. Fiant aures tuæ intendentes
in vocem deprecationis meæ.
"

"A mélységből kiáltok, Uram, hozzád,
Uram, halld meg a szavam!
Füled figyeljen fel könyörgő szavamra!
"

Első Vedres Csaba nélküli lemez. Több rock, több elektromos hangszer. Ez nem feltétlenül tesz rosszat a zenéjüknek. Bár igazából szívemhez közel Vedres hosszabb lélegzetvételű, balladisztikus mélységű darabjai állnak.

No de mire utal a cím? A netes kislexion szerint: "(lat.) a. m. a mélységből, a 130. zsoltár kezdő szavai (vulgáta, 129)". A magam kedvéért az "a.m." azt jelenti, hogy "annyi mint". Miről is szól ez a zsoltár? A tecsőn szépen el vagyon danolva, a teljes magyar szövege pedig >itt< olvasható. Az énekelt és a hivatkozott idézet nem ugyanaz. De a teljesség kedvéért ide hivatkozom a 130. zsoltár latin szövegét is: en.wikipedia.coma (angol fordításokkal). Sőt a német wikipedia oldalon még az eredeti héber is megvan.

Kis kitekintésként elmondható, hogy az új felállásra általában jellemző, hogy sok bibliai témájú és/vagy antikapitalista (pontosabban fogyasztói társadalom ellenes) szövegeket használnak. Viszont ezt megfelelő ízléssel teszik. Így fogyasztható, még ha nem is mindig értünk egyet a mondanivalóval. Minden esetben érdemes odafigyelni a szövegre is, mert nem csak az énekes segítségére lettek oda verselve.

  1. Bevezetés (3:39) >tecső< (szöveg) (Jónás 4,11) - Gyönyörű gregorián kórus mű, végeláthatatlan hajlításokkal. A szövegét hosszas keresés után sem leletem fel. A CD borítón van egy magyar idézet ennél a számnál, de biztos, hogy nem azt éneklik. Talán latinul (Jonas 4:11)? Nem, mert a dal legalább két hallelujával indul és szerintem latin, de annyi hajlítás van benne, hogy nem tudok szavakat sem elkapni belőle. Ha valaki tudja, hogy mit énekelnek, megköszönném, ha a szövegét elküldené!
    Autentikus forrásból (Az After Crying facebook oldalán az együttestől valaki válaszolt. Köszönet érte!) megkaptam a szöveget:

    Alleluia.
    Dies sanctificatus illuxit nobis:
    venite gentes, et adorate Dominum;
    qui hodie descendit, lux magna super terram.
    Alleluia.

    Korhűbb (értsd férfi kórus) feldolgozásban is megtaláltam a tecsőn. E szerint a cím: Dies sanctificatus (Old Roman Chant (Organum))
  2. Modern idők (benne: Az ötödik trombitaszó/Babilon pusztulása) (7:37) >tecső< (szöveg) (Jelenések, 18,21)
    "Bomba robban, elnök int, vetkőznek szőke nők
    Millió szem káprázik a képernyők előtt
    "

    Jó kis nagyzenekari darab. Filmzene szerű vonós nyomulással indul, sok kürttel és mennydörgéssel. Nagyon fülbe mászó, lenyűgöző zene.
  3. Az üstökös (Rondo II) (1:41) >tecső< (instrumentális) (Jelenések 15,2) - Virtuóz zongora rondo. Bevallom, nekem nem jelent meg az üstökös.
  4. Stalker (benne: József Attila: Reménytelenül) (12:12) >tecső< (szöveg)
    A számhoz fűzött, CD borítón felírt szöveg:
    "1996 zordon januárjában Alekszandr Kajdanovszkij
    utoljára szállt fel arra a hajtányra. Soha nem jött
    vissza. Ötven éves volt, amikor meghalt a Stalker.
    "

    Ez az idézet is nyilvánvalóvá teszi, hogy a számot Tarkovszkij híres filmje, a Stalker ihlette. A második nagyszabású szám. Itt is nagyzenekar lapul a háttérben, de sokkal több a modern hangszer. Ezért, illetve ezen szám hallgatása közben tanultam meg József Attila versét.
  5. Stonehenge (4:33) >tecső< (instrumentális) - Egy szép kis darab csellóra hangszerelve.
  6. Külvárosi éj (3:34) >tecső< (instrumentális) - A cím József Attilától van átvéve. Szép, fájdalmas szám. Cselló, kürt és némi halk szinti nyeker.
  7. Manók tánca (4:59) >tecső< (instrumentális) - Inkább macik jutottak eszembe. A manók csak később lépnek be, de azok meg inkább pillangók. Zongora, húzósok, fuvola, dob. Ja, és fagott.
  8. Kifulladásig (5:15) >tecső< (instrumentális) - No, ez már egy kicsit egzaltáltabb szám. Tarkovszkij-es esőzéssel indul és elektromos gitár prüntyögtetéssel telik el. Kicsit öncélúbb, mint szép. A közepe táján belassúdik és van pár nyugodt pillanatunk. Azután ismét felpörög.
    Engem kicsit Fripp öncélú soundscapes játékára emlékeztet, bár közel sem annyira unalmas.
  9. De profundis (Eras.../Non est via/"Jecisti me in profund..."/Ego sum via, veritas et vita) (11:31) >tecső< (szöveg)
    "Itt Bábel tornyán nem szól hozzád más
    Néhány éhes, rongyos istenkáromlás
    "

    A címadó kompozíció. Szép, nyugodt dallamokkal indul, majd egyre erősödő vonós támadás kezdődik. A közepén, amikor az ének elmúlik, egészen hátborzongatóvá válik. Majd alig hallható zongora esővé csendesül a zenei viharzás és egy napsugaras, dallamokkal teli rétre érünk. De azért a lupus (in fabula) még ottan settenkedik valahol a bokrok alján.
  10. Jónás imája (Babits Mihály) () >tecső< (szöveg) - Ez a másik vers, amit ezért a lemezért tanultam meg (Babits Mihály: Jónás Imája). Visszafogott zenei aláfestés Latinovits versmondásához. Egyszerűen gyönyörű.
  11. Elveszett város (1:55) >tecső< (instrumentális) - Sötétebb hangulatú, zenekari dallamka. Nem derül kis számomra, hogy milyen város veszett el és a CD borító sem csöpögtet semmiféle utalást.
  12. Kisvasút (2:03) >tecső< (instrumentális) - Elég jól megvillantott kisvasutas utazás.
  13. Esküszegők (Leon Boëlmann) (8:13) >tecső< (szöveg)
    Nagyon erős darab mind zeneileg, mind szövegében.
    "Lelkek vagyunk, kard el nem ér,
    nincs bennünk hús, se csont, se vér,
    pokol sem véd ellenünk.
    Királyok, értetek jövünk,
    "

    A CD borítón olvasható megjegyzés: "Az Esküszegők Leon Boëlman Gotikus szvitjéből a Toccata és Korál tétel feldolgozása. A címre J.R.R. Tolkien: A Gyűrűk ura című regényében találtunk rá."
    Induljunk el ezen a nyomon és keressük fel az eredeti darabot. A wikipedián megtaláltam a szerzőt és a darabot, ami szerint: Léon Boëllmann: Suite Gothique (Op. 25) - orgona szvit. A teljesség kedvéért 4 tételből áll:
    1. Introduction - Choral (C minor) >tecső<
    2. Menuet gothique (C major) >tecső<
    3. Prière à Notre-Dame (A-flat major) >tecső<
    4. Toccata (C minor) >tecső<

    Ebben a feldolgozásban, ahogy írják is, az első és negyedik tételt ötvözték egybe.
  14. 40 másodperc (0:41) >tecső< (instrumentális) - Egy kis adalék az otthoni zaj és zörej tárunk "városi zajok" fejezetéhez.
  15. A világ végén (3:37) >tecső< (szöveg)
    "Ne rohanj tovább, ez a valóság
    Kusza lelked itt leli nyugalmát
    "

    A lemez nyugalmas lezárása, jobbára klasszikus zeneszerszámokkal. Konfúzus világunk és a hit kérdéseit feszegeti. Szép, dallamos zengzemény sok fuvolával és huzavonósokkal.

Össz játékidő: 69' 38"

Az együttes tagjainak és ezen a lemezen közreműködők elég jelentős listája következik. Furcsasága miatt külön kiemelném Latinovits Zoltán nevét, aki két számban is "fellép".

Egervári Gábor - fuvola, szövegmondás
Gacs László – dob, ütőhangszerek
Görgényi Tamás – ének
Pejtsik Péter - cselló, basszusgitár, ének, vokál
Torma Ferenc - szólógitár, szintetizátor, vokál
Winkler Balázs - trombita, billentyűs hangszerek, vokál

Közreműködik:
Andrejszki Judit – ének, vokál (2,15)
Bolyki András – brácsa (2,11)
Cutor Zsolt – hegedű (2,11)
Csatos Ferenc – trombita (2,4,13)
Csizmadia Ilona – oboa (2,4,11)
Dégi János – pozan (2,4,13)
Dobos Bernadett - cselló (2,11)
Dvorák Lajos – cselló (2,11)
Erdey Péter – kürt (2,4,11,13,15)
Fekete Zoltán – brácsa (2,9,11,15)
Gál Béla – cselló (2,11)
Hunyadi László – fagott (2,7,9,11,15)
Jász Pál – hegedű (2,11)
Juhász Barna – brácsa (2,11)
Kuklis Gergely – hegedű (2,9,11,15)
Latinovits Zoltán – vers (4,10)
Mazura János – tuba (2,4,11,13)
Reé György – klarinét, basszusklarinét (2,10,11,15)
Schola Hungarica (1)
Szabó Mónika – fuvola (2,7,10,11,15)
Szefcsik Zsolt – hegedű (2,11)
Szlávik Zsuzsanna – hegedű (2,11)
Winkler Orsolya – hegedű (2,9,11,15)

Nagyon szépen összerakott lemez! Szívemből tudom ajánlani!

Merüljünk fel minden nap!

A bejegyzés trackback címe:

https://qltura.blog.hu/api/trackback/id/tr654192184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása